Leiden we onze jongeren wel op voor het juiste beroep?
- On 7 December 2016
- 0 Comments
“Hoe kunnen we ervoor zorgen dat jonge, en ook nieuwe Nederlanders een plek, en op de juiste plek, krijgen in onze samenleving en op de arbeidsmarkt?”
Voor de nieuwkomers zal aanvullende scholing nodig zijn. Op onderdelen zal het onderwijssysteem aangepast moeten worden aan hen en niet andersom, waarbij we ons moeten realiseren dat we nu deels opleiden voor beroepen die door de digitalisering van de economie over tien jaar niet meer bestaan. Zomaar een paar quoten van Professor Jan Rotmans tijdens een uitstekende inleiding: Nieuwkomers 23+ op weg naar onderwijs en werk in het Rotterdams Bibliotheektheater op 1 november.
MBO
Het middelbaar beroepsonderwijs bereidt jongeren voor op hun toekomst. Geen gemakkelijke taak, want: hoe ziet die toekomst eruit? Samenleving en beroepen veranderen sterk. Vandaar de roep om meer aandacht voor algemene, 21-eeuwse vaardigheden in het mbo.
Samenleving 3.0
Als het gaat om de ontwikkeling van onze economische motor de Rijnmond in de afgelopen 150 jaar en de verbinding daarmee van het havengebied en Rotterdam, staan we volgens Jan Rotmans op de grens/overgang naar de samenleving 3.0. We leven niet in een tijdperk van verandering maar in een verandering van tijdperken. Het roer moet om: op het gebied van de arbeidsmarkt moeten we geen onderscheid meer maken tussen vast en flex; bij het pensioenstelsel vallen zekerheden voor ouderen steeds verder weg en is er meer vrijheid voor jongeren; de zorg wordt menselijker, eenvoudiger en goedkoper; het financiële stelsel wordt eenvoudiger, rechtvaardiger en dienstbaarder, maar bovenal wordt het onderwijs en specifiek het beroepsonderwijs steeds meer gepersonaliseerd en op maat.
Mooie voorspellingen of eerder voorwaarden die wij met elkaar nog maar moeten zien te vervullen.
Dat brengt ons terug op het centrale issue: We leiden mensen op voor beroepen die over 10 jaar niet meer bestaan.
Makers
Ook in de Maakindustrie (als Bestuursvoorzitter a.i. van het nieuwe Techniek College Rotterdam gaat mij dat persoonlijk zeer aan het hart) vindt er een digitale revolutie plaats. Er woedt een fundamentele verandering HOE wij dingen maken en WIE het maakt naar IEDEREEN wordt producent.
We moeten situaties/omgevingen creëren waarin leren, werken, ondernemen in een setting gerealiseerd kunnen worden en makerwerkplaatsen als “living Labs & “field labs kunnen uitgroeien tot innovatie campussen voor de maakindustrie. Waar we in het beroepsonderwijs naartoe moeten is groepsgewijs leren met de docent als echte coach, gepersonaliseerde leertrajecten en integratie van leren en werken.
We moeten dus echt naar een ander curriculum, misschien andere opleidingen, digitaal georganiseerd, andere competenties ontwikkelen en onze jongeren voorbereiden op een andere toekomst, maar bovenal daartoe zelf beter geëquipeerd zijn.
Daarbij gaat het dan om andere vaardigheden. Wat betreft de 21 Century skills zijn dat:
– Digitale vaardigheden
– Denkvaardigheden
– Interpersoonlijke vaardigheden
– Intrapersoonlijke vaardigheden
Dat is de grote uitdaging in de facilitering van onze economische motor Rijnmond in het leveren van adequaat uitgerust professioneel opgeleid personeel in de maakindustrie.
Daar gaat het Techniek College Rotterdam, een uniek samenwerkingscollege van Zadkine College en Albeda College in Rotterdam een bijdrage aan leveren door state of the art technisch onderwijs in een nieuwe verbluffende omgeving, zoals die op de RDM Campus.
Voor verdere verdieping op dit onderwerp verwijs ik graag naar het uitstekende artikel van Christoffels en Baay.’
– Rob de Lusenet